platenlabel

ADE-verslag: Independent Artist or Label Backed? Finding your best fit!

Onze stagiair Danny Gagba was tijdens Amsterdam Dance Event op pad om het ADE Lab Programma uit te pluizen. Hij heeft daarover een aantal verslagen geschreven, die je in een reeks terugvindt op onze website. Dit geeft een aardig inkijkje in wat je als stagiair doet bij Backstage Legal en hoe je een brug slaat tussen de muziekindustrie en het recht.

Hoe kies je een label?

Het eerste panel ging over de vraag: Hoe kies je als opkomende artiest tussen een independent of major label? Tijdens het panel op ADE LAB werd dieper ingegaan op deze vraag. Met inzichten van insiders zoals DJ/producers Chris Lake en Bradley Zero werden niet alleen praktische tips gedeeld, maar ook persoonlijke verhalen over hoe artiesten hun weg vinden in de muziekindustrie. Heb jij het panel Independent Artist or Label Backed? Finding your best fit gemist? Hier is een recap van de belangrijkste punten die werden besproken.

Sprekers

Het panel bestond uit zes sprekers uit de muziekindustrie, waaronder vertegenwoordigers van zowel independent labels als major labels, en diverse artiesten:

  • Zangeres Aluna
  • DJ/Producer en label-eigenaar Bradley Zero
  • DJ/Producer Chris Lake
  • Colin Eger van het independent label TuneCore
  • Toon Martens van het major label Sony Music
  • Gosia Herman van Foreign XCHANGE

Major label = slechterik?

Het eerste onderwerp van het panel was de rol van major en independent labels binnen de muziekindustrie. Regelmatig worden de major labels, zoals Sony Music, Universal Music en Warner Music, afgeschilderd als de slechteriken die artiesten uitbuiten. Denk bijvoorbeeld aan de bekende rechtszaken van Martin Garrix, Ronnie Flex en Taylor Swift tegen hun labels.

Toch was het panel het erover eens: de major labels zijn geen slechteriken. Het verschil tussen majors en independents ligt voornamelijk in het moment van de carrière waarin ze een artiest begeleiden. Majors richten zich vooral op artiesten die al redelijk succesvol zijn en brengen hen naar het volgende niveau. Independents helpen vooral artiesten die nog aan het begin van hun carrière staan.

Volgens Toon Martens, hoofd van Sony Music Benelux, kost het erg veel moeite om startende artiesten van de grond te krijgen. De majors zijn grote bedrijven met hoge kosten en willen daardoor minder risico nemen. Daarom werken ze meestal met artiesten die al wat succes hebben bereikt.

Wanneer kies je voor een independent label?

Iedereen was het erover eens dat independent labels voor de muziekindustrie minstens even belangrijk zijn als de majors. Independent labels zijn vaak degenen die het zware werk doen om nieuwe artiesten te helpen met doorbreken. Majors nemen die artiesten pas over als dit werk al is gedaan.

Independent labels zijn vaak een goede keuze om je carrière bij te beginnen. Deze labels geven je meer (creatieve) controle. Zodra een artiest grotere ambities heeft, kan de overstap naar een major aantrekkelijk worden voor toegang tot een groter netwerk en meer middelen.

De sleutel tot succes

De gouden tip van Bradley Zero, artiest en labeleigenaar, is dat de keuze tussen independent en major afhangt van welk pad je carrière het meest vooruit helpt. Op zich logisch natuurlijk. Hij bedoelt hiermee dat het niet alleen om de voorwaarden van het label gaat, maar vooral om de mensen die je om je heen verzamelt.

Chris Lake noemt dit “the people component”. In de muziekindustrie is succes vaak afhankelijk van de juiste connecties. Majors hebben toegang tot grote netwerken, maar ook bij independents kun je waardevolle relaties opbouwen. Het is daarom belangrijk dat je als artiest goed weet waar je naartoe wilt met je carrière, zodat je de juiste mensen kunt kiezen om je te begeleiden.

Financiële aspecten

Een ander belangrijk verschil tussen major en independent labels is de zakelijke kant. Als artiest bij een independent leer je volgens Aluna meer over de ‘business side’ van de muziekindustrie, omdat je meer zelf moet regelen.

Aluna vertelde dat zij bij een major label geen idee had waar haar geld naartoe ging. Als ze bijvoorbeeld een muziekvideo wilde, werd dat geregeld, maar zonder dat ze wist hoeveel het zou kosten. Bij een independent label zou dat anders gaan: daar worden de kosten en mogelijkheden meer openlijk besproken en heb je zelf meer keuzeruimte.

Een belangrijk verschil is dus dat je bij een major wordt ontzorgd, maar aan de andere kant leer je er veel van door dingen zelf te regelen.

Hoe kom ik überhaupt bij een label terecht?

Veel opkomende artiesten vragen zich af hoe ze in 2024 het beste kunnen beginnen met het opbouwen van een succesvolle muziekcarrière? Volgens Chris Lake is dat een grote uitdaging: “Who the **** knows how you start today?”

Iedereen is het erover eens dat het moeilijker dan ooit is om te starten. Alleen al op SoundCloud worden er 820.000 tracks per dag(!) geüpload. Veel van die muziek is erg slecht, maar aan de andere kant is er ook veel goede muziek.

Dus, hoe val ik op?

Volgens Chris Lake heeft een goede artiest zijn eigen stijl die niet meegaat met de trend van dat moment. In de ingestuurde muziek die hij van beginnende artiesten ontvangt zit veel generieke muziek die hevig geïnspireerd is door wat op dat moment populair is. Die inzendingen verwijdert hij direct. Als je altijd maar de trends blijft volgen, dan heb je geen eigen identiteit. Het advies van het panel is dus: blijf lekker jezelf en ontwikkel een eigen identiteit.

Juridische tips

Tot zover het panel, hier nog wat tips van ons.

Of je nu bij een independent of major tekent, het is cruciaal om je contracten goed te begrijpen. Sommige majors verplichten de artiest om een advocaat te hebben tijdens de contractonderhandelingen. Contracten zijn er namelijk voor de duidelijkheid van beide partijen. Daarom is het ook voor het tekenen bij een independent handig om je contract te laten scannen door iemand die er verstand van heeft.

Zaken waar je aan moet denken zijn bijvoorbeeld:

  • Wie bezit de masterrechten? De masterrechten zijn (kort gezegd) de rechten op de opname van de muziek. Majors willen doorgaans de masterrechten bezitten waardoor ze controle hebben over de exploitatie van je muziek en de inkomsten daarvan. Lees hier meer over masterrechten.
  • Royalties: Je krijgt 10% royalties, maar 10% waarvan? Winst? Omzet? At-source of as-received?  Hier hebben we al vaker over geschreven.
  • Contractduur- en beëindiging: Niemand uit het panel kende een artiest die bij hetzelfde label is geëindigd als waar hij of zij is begonnen. Denk dus na over je exit-strategie voor als je het tijd vindt om de volgende stap te maken.

Lees je contract goed door en Google om wat achtergrondinformatie te verzamelen. Pak er daarna een checklist bij, bijvoorbeeld van Muziekcontracten.nl en controleer je deal. Kom je er zelf niet uit? Neem dan gerust contact met ons op.

Conclusie

Het belangrijkste advies van het panel was: zorg dat je een duidelijke richting hebt voor je carrière als artiest en ontwikkel een unieke stijl. Pas dan kun je beslissen welk label het beste bij je past. Als je eenmaal aan de onderhandelingstafel zit, zorg dan voor goed advies over je contract.

Wil je meer weten over hoe je als artiest je weg kunt vinden in de muziekindustrie? Of ben je benieuwd naar de volgende panels en inzichten van ADE LAB?  Neem dan contact op en volg ons voor meer tips om jouw carrière naar een hoger niveau te tillen!

backstagelegal

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.