From Play to Pay

ADE-verslag: From Play to Pay

Locatie: De Brakke Grond (studio)

Sprekers:

  • Britt Pols (PollyAnna) – Songwriter
  • Jurjan Rietveeld (BumaStemra) – Head of operations en verantwoordelijk voor de verwerking van alle gegevens van streamingproviders

Streaming royalty’s praktisch uitgelegd

Streaming is tegenwoordig dé manier om muziek te luisteren, maar hoe zit het eigenlijk met de inkomsten? Tijdens het ADE LAB-panel ‘From Play to Pay’ deelden songwriter PollyAnna en BumaStemra’s Jurjan Rietveld hun inside info over wat er achter de schermen gebeurt om die streaming royalty’s bij de juiste auteur te krijgen. Hoe wordt bepaald wat een stream waard is? En waarom is die metadata zo belangrijk? Lees verder en ontdek hoe jij kunt zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt!

Composities = auteursrecht

Het panel gaat specifiek over streaming royalty’s op composities die door BumaStemra worden geïnd. Het gaat daarbij dan dus over auteursrecht. Nog even kort het verschil tussen auteursrecht en naburige rechten:

Auteursrecht gaat over de theoretische kant van muziek. Dit is dus niet de uitvoering maar het maken van een muziekwerk. Denk hierbij aan het resultaat van het schrijven van een tekst of het componeren van muziek. Dit is het type rechten waar BumaStemra en muziekuitgevers zich vooral mee bezighouden.

Naburige rechten zijn rechten die in beeld komen bij de uitvoering van muziek. Dit gaat zowel over artiesten maar ook degene die de auteursrechtelijk beschermde muziek opneemt, bijvoorbeeld een producer, “fonogrammenproducent” of platenmaatschappij. Zo’n fonogram wordt ook wel een “master” genoemd. Je leest in dit blog van Sander Petit op danceadvocaat.nl alles over masterrechten.

Het is belangrijk deze rechten uit elkaar te houden omdat ze verschillende dingen beschermen. Aan de andere kant kunnen alle rechten ook bij een persoon liggen. Denk bijvoorbeeld aan een singer/songwriter of een dj/producer. Wil je meer over het verschil weten? Lees dan hier verder.

Wat is een stream?

Streamingroyalties zijn de inkomsten die je als rechthebbende ontvangt op een stream. Op Spotify telt het afspelen van een nummer vanaf 30 seconden als een stream. Maar hoe wordt de waarde van een stream, de stream value, eigenlijk bepaald?

De waarde hangt onder andere af van de totale omzet die maand, de prijzen van de verschillende abonnementsvormen en de hoeveelheid advertentie-inkomsten van een maand van Spotify. Zo leveren advertenties rond de feestdagen leveren bijvoorbeeld vaak meer op dan in januari. Dit soort cijfers veranderen elke maand en de streamingroyalties daarom ook. Ik leg het je uit:

Streaming pool

Elke maand gaat ongeveer 15 tot 20% van de winst van Spotify naar de collectieve beheersorganisaties zoals BumaStemra. De precieze opbrengst hangt af van welke berekeningsmethode ze gebruiken. Er zijn twee methodes:

  1. de omzet keer een bepaald percentage of
  2. het aantal abonnees keer een vast bedrag.

Alle streams van jouw compositie bij elkaar vormen samen jouw aandeel van het totale aantal streams. Jij krijgt dan ook dat aandeel van de berekende opbrengst. Simpel toch? Nou, nee. Want dit is pas de berekening voor 1 abonnementsvorm. Deze berekening wordt iedere maand gedaan voor alle abonnementsvormen in ieder land dat Spotify aanbiedt.

Voorbeeld

De muziek van panelgast PollyAnna werd bijvoorbeeld in 154 verschillende territoria, in totaal in ruim 8600 verschillende abonnementsvormen gebruikt. In al die abonnementen heeft PollyAnna een ander aandeel, en levert de hoeveelheid streams verschillende opbrengsten op.

De ‘streaming value’ verschilt enorm per land, tot wel factor duizend. Zo zijn de abonnementen, en dus de streams, in Brazilië goedkoper dan in Noorwegen. Met een Noorse artiest samenwerken kan dus lucratiever zijn dan met een Braziliaanse artiest. Brazilië heeft dan natuurlijk wel weer meer luisteraars.

Zoals je ziet: er is niet één algemene streamingvalue maar wel duizenden. Daarnaast kun je vooraf niet zeggen hoeveel een stream waard is maar het wel achteraf berekenen.

Metadata

Enorm belangrijk bij composities is de identificatie van een werk. Niet alle verschillende covers, edits en versies van jouw compositie worden namelijk automatisch herkend, terwijl het wel allemaal uitvoeringen zijn van jouw werk.

PollyAnna heeft bijvoorbeeld composities gemaakt die zijn gebruikt in nummers van Armin van Buuren. Ze krijgt dus een deel van de royalty’s voor zowel het originele nummer van Armin, maar ook alle remixes en verschillende versies, zoals de club- en radioversie.

Het is daarom superbelangrijk dat de metadata correct is. Dit is alle informatie die met een nummer wordt meegestuurd. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de artiest en de schrijver van de muziek. BumaStemra vergelijkt namelijk de data die zij hebben met de luisterdata van Spotify en betaalt op basis daarvan uit.

Metadata is zo belangrijk dat de Association For Electronic Music, een wereldwijde belangenvereniging voor elektronische muziek, een best practises guide heeft opgesteld en een aparte ‘working group’ heeft voor dit onderwerp. Je vindt daar hier meer informatie over.

ISWC – een BSN voor je muziek

Behalve de naam van de schrijver van de muziek gebruikt Buma/Stemra vooral de ISWC van een muziekwerk. Dit staat voor International Standard Musical Work Code.

Een ISWC is een wereldwijd erkende code die is gelinkt aan een werk. Met deze code kan jouw werk dus ook wereldwijd worden herkend. Zie het als een BSN-nummer voor je muziek. Buma/Stemra is de partij die in Nederland de ISWC-codes uitgeeft. Voor opnames van muziek bestaat er de International Standard Recording Code, de ISRC.

Naast een BSN voor je muziek moet jij er als maker van een muziek natuurlijk ook een hebben. Daarvoor bestaat de IPI-code. Deze code wordt door Buma/Stemra genereerd aan de hand van je achternaam. Samen met alle andere makers van het muziekwerk staan jullie met je IPI-nummers in de Buma/Stemra database.

Het gebruik van een ISWC- en IPI-code heeft als voordeel dat je geen gedoe krijgt met verschillende (werk)titels van muziek en aliassen van artiesten. Aan de hand van de ISWC van een nummer kunnen mensen zien welke IPI-codes daarbij horen en dus zien wie de schrijvers zijn van de muziek. Al deze informatie, en meer, kan wereldwijd worden doorgeven via de ISWC-code.

Zorg dus dat alle streamingplatforms op de hoogte zijn van de juiste metadata en codes van jouw werk. Mocht je daarnaast een nummer van jezelf tegenkomen waarop jouw naam of andere metadata niet goed vermeld staat, laat dit dan aan zowel Spotify als Buma weten en dan fixen zij dit voor je.

YouTube en TikTok

Op YouTube en TikTok werkt identificatie net even iets anders. Dat komt omdat daar veel door gebruikers geüpload materiaal op staat. Stel, een vlogger draait jouw muziek op de achtergrond in zijn woonkamer. Dan is dit ook gewoon muziek waar royalty’s over ontvangen kunnen worden. Om die muziek te herkennen gebruikt YouTube het content-ID systeem.

Content-ID werkt op basis van referentiemateriaal. Om ervoor te zorgen dat de Youtube zo veel mogelijk muziek kan herkennen is het dus van belang dat zij goed op de hoogte zijn van de verschillende versies en opnames van jouw werk. Ook hier is het weer van belang dat de metadata en codes kloppen.

TikTok heeft ook weer een eigen systeem. Hier is niet van belang hoeveel streams een video heeft, maar hoeveel users je muziek gebruiken onder hun video’s. Uitbetaling gaat dus per upload en niet per stream.

Tips

Zoals je ziet hebben alle platforms hun eigen manieren om royalties te berekenen en dingen waar jij aan moet denken. Daarom hier nog wat tips van ons om te zorgen dat jij je royalties ontvangt:

  1. Ken het verschil tussen auteursrecht en naburig recht. De streamingroyalties worden verdeeld op basis van auteursrecht en naburig recht. Zorg dat je begrijpt welke rechten van toepassing zijn op jouw werk en dat je je bij de juiste organisatie hebt aangesloten om de inkomsten te ontvangen waar jij recht op hebt.
  • Metadata, metadata, metadata. Voor composities is het essentieel dat alle data correct is bij alle platforms. Foutieve data kan ervoor zorgen kan ervoor zorgen dat je inkomsten misloopt. Dat zou zonde zijn.
  • Co-auteurschap. Werk je samen met andere schrijvers of componisten? Zorg dan dat je duidelijke afspraken maakt over de verdeling van de royalty’s.

Conclusie

Het panel ‘From Play to Pay’ maakt één ding duidelijk: de wereld van streaming royalty’s zit complexer in elkaar dan je zou denken. Er is niet één stream value, maar wel duizenden, en dat alleen al op Spotify. Heb je advies nodig over jouw rechten en royalty’s? Lees dan vooral ons blog. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.

backstagelegal

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.